Close
Luisteren in tijden van crisis!

Column: Luisteren in tijden van crisis!

BREDA – Daar loop je het gebouw van de Kamer van Koophandel in Breda uit. Ik heb me zojuist ingeschreven en loop met het uittreksel van MartijnRijk – Social Sales naar buiten: ik ben gestart!
Gestart met een eigen onderneming en de ambitie om ondernemers te helpen met sales, maar dan wel met behulp van de huidige middelen en technieken. Na 12 jaar in loondienst te hebben geroepen dat ik ooit ook ondernemer wordt, ben ik het nu echt!
Starten in crisistijd, wat knap! Althans dat is wat anderen je steeds vertellen, dat het crisis is en dat het knap is. ‘Wat goed dat je start met je eigen bedrijf! Is dat dan niet onzeker? Nog geen opdracht, geen vast contract! Het is toch moeilijk om iets te verkopen?’OK, het is slecht weer buiten. Ook ik mocht bij mijn vorige werkgever vertrekken vanwege een reorganisatie. Er worden mensen ontslagen en de bekende indicatoren tonen aan dat we gezamenlijk af en toe op de rem trappen en dat daardoor de groei van onze economie stagneert.

Een bedrijf starten is niet knap, het vergt actie. En je weet dat na actie altijd resultaat volgt.

Mijn werkende leven bestaat uit het ontmoeten van veel mooie mensen. Ik spreek veel ondernemers en hoor ook van hen dat het niet gemakkelijk is om nieuwe klanten te winnen. Dat het niet makkelijk is om de concurrentie voor te blijven. Steeds vaker hoor ik dat traditionele sales niet meer werkt. Koud bellen en canvassen is zo 2012, misschien zelfs wel 2011 of eerder.

Ik geloof dat verkopen nog steeds hetzelfde is als vroeger. Je hebt een product of dienst en er is een doelgroep. En deze twee wil je graag matchen, met elkaar in contact brengen.

Wat nóg belangrijker is geworden in de huidige tijd is Luisteren. Luisteren met een hoofdletter L. Het draait om Luisteren!

Luister naar wat jouw doelgroep bezighoudt. Luister naar waar ze wakker van liggen. Luister naar waar ze blij van worden. Luister naar de vragen die ze hebben. En Luister vooral naar wat hun beweegt om hun problemen door jou te laten oplossen en wegnemen.

Wanneer je in tijden van crisis goed luistert dan ga je een mooie toekomst tegemoet!

Credits Foto: http://www.flickr.com/photos/bearpark/2706701983/

Deze column is eerder verschenen op Breda Dichtbij

3 Comments on “Column: Luisteren in tijden van crisis!

  • @peterscherjon
    22/01/2013 at 20:55

    Eerst dit artikel van @martijnrijk lezen, en dan luisteren(een krachtig principe in sales & communicatie)
    http://t.co/e1cVl6A8

    Beantwoorden
    • martijn
      22/01/2013 at 20:58

      Dank je wel @peterscherjon voor je tweet! Wanneer mag ik weer naar jouw inspirerende woorden luisteren?

      Beantwoorden
  • SocialMediaClubBreda (@smc076)
    23/01/2013 at 09:18

    Column: Luisteren in tijden van crisis! – http://t.co/nX2lqbPA

    Beantwoorden
  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.