Close
Logo GemeenteBuzz

GemeenteBuzz: Inzicht in Social Media over Gemeenten

Binnen gemeenten zijn het vooral de medewerkers communicatie en de medewerkers die de dienstverlening van de gemeente verbeteren die social media inzetten. De uitdaging is om ook de rest van de ambtenaren en bestuurders bewust te maken van de kansen die er liggen. Daar is nu een handig hulpmiddel voor, GemeenteBuzz.nl. Ewoud de Voogd, partner van GemeenteBuzz.nl, vertelt.

“Met GemeenteBuzz.nl kunnen gemeenten zelf realtime de omvang van de berichten op online media over hun gemeente bekijken. Naast de aantallen over de afgelopen periode vullen het huidige sentiment en een tagcloud het beeld aan. Daarnaast is de omvang te vergelijken met een willekeurige andere gemeente. Deze inzichten helpen om het belang van social media te laten zien.”

Waarom dit initiatief?
“Bij de opkomst van websites van gemeenten, zo’n dertien jaar geleden, hebben ranking-lijstjes enorm geholpen om de aanwezigheid op internet en vervolgens de kwaliteit van deze websites te verbeteren. Een plek op de lijst hielp om een feestje te vieren bij een goede prestatie; een minder mooie plek op de lijst hielp om de ambities te formuleren. In beide situaties vaak met veel aandacht van de ambtelijke en bestuurlijke top! Met hetzelfde idee stelt GemeenteBuzz.nl maandelijks een lijst samen. Welke gemeente wordt die maand online het meest besproken? Zowel absoluut als gerelateerd aan het aantal inwoners.”

Hoe werkt GemeenteBuzz.nl?
“GemeenteBuzz.nl is voor iedereen gratis te gebruiken. Nu is de basis het aantal berichten waarin de naam van de gemeente voorkomt. Dit levert dus nog wat ruis op. In de volgende versie bestaat de lijst uit die berichten waarin het specifiek over de gemeente en het gedrag van gemeenten zelf op online media gaat.”

Wat zijn de belangrijkste facts?
“De ranglijst van december geeft verrassende inzichten, vooral door het delen van het aantal berichten door het aantal inwoners van die gemeente. De grote steden staan relatief hoog met een opvallende plek voor de gemeente Groningen. De gemeente Groningen eindigt in bijvoorbeeld de analyses van David Kok ook vaak hoog. Opvallend is dat de gemeenten Best, Haren, Leek en Buren erg veel in berichten voorkomen. Dit heeft er natuurlijk mee te maken dat deze namen als woorden ook veel worden gebruikt. De Waddeneilanden worden als toeristische trekpleister relatief vaak besproken.”

Gemeentebuzz is een initiatief van HowAboutYou en OBI4wan

One Comment on “GemeenteBuzz: Inzicht in Social Media over Gemeenten

  • Martijn Rijk (@martijnrijk)
    14/01/2013 at 12:08

    GemeenteBuzz: Inzicht in Social Media over Gemeenten http://t.co/9bnuqxDz

    Beantwoorden
  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.