Close
Lift knop

Hoe schrijf je de ideale salespitch? Tips voor jouw elevator pitch!

Wat vertel jij aan jouw nieuwe contactpersoon? Wat is jouw verhaal? Kortgezegd: wat is jouw pitch?
Heb je hem klaar? Weet je waar je voor staat?
Naar aanleiding van een recente training heb ik het voor je uitgezocht en dit artikel over de salespitch geschreven.

Wat is een salespitch?
De pitch, sales pitch of elevator pitch is een korte presentatie van wie jij bent en wat je voor de ander kunt betekenen.
Het is de eerste kennismaking waarin je uitlegt wat je doet, waarom je dat doet en wat de ander er aan heeft. Je brengt in een paar zinnen onder de aandacht waarom de ander met jou in gesprek moet. Je pitch gebruik je om duidelijk en krachtig te vertellen wie je bent, wat je doet en waarom je dit doet.

Het wordt vaak elevator pitch genoemd. Elevatorpitch vanwege de korte tijd die je hebt in een lift. Wanneer je met een onbekende in de lift staat en je wil vertellen wie je bent dan heb je ongeveer 30 tot 60 seconden de tijd om te vertellen wie je bent, wat je doet en wat dit betekent voor de ander. Voor dat de ander uit de lift stapt moet jij je punt duidelijk hebben gemaakt. Je elevator pitch is een korte samenvatting van wat jij dagelijks doet en waarom je met de ander in gesprek wil.

De pitch moet begrijpelijk zijn voor iedereen. Je pitch dient begrijpelijk te zijn voor zowel de manager als je partner, voor een kind van 8 als voor een directeur. Wanneer jij overtuigend en krachtig je pitch houdt interesseer je de ander om uitgebreider de tijd voor je te nemen en in gesprek te gaan.

Waarom een salespitch?
Je houdt je salespitch omdat de eerste indruk de belangrijkste is. Op basis van de eerste kennismaking bepaalt iemand of ze met je in gesprek gaat. Een goede pitch zorgt voor meer afspraken met als gevolg een gevulde funnel aan kansen.

Deze pitch kun je gebruiken als conversatie starter op LinkedIn bijvoorbeeld, in een inmail of een connectie verzoek.
Andere voorbeelden waar je je pitch ook kunt gebruiken zijn:

  • LinkedIn profiel
  • Twitter en andere sociale kanalen
  • Een kalender invite voor een afspraak
  • Aan de telefoon
  • In een sollicitatiegesprek, je verkoopt immers jezelf
  • In een vervolgafspraak met nieuwe contactpersonen
  • Op een beurs, congres, evenement of netwerkbijeenkomst
  • Of als je aan het wachten bent bij je afspraak en je raakt in gesprek.

Waar bestaat een goede salespitch uit?

  • Wie ben jij en waar werk je en wat is jouw rol?
  • Wat is het probleem wat je oplost?
  • Wat kun je? Waar help je anderen mee? Welke oplossing bied je aan?
  • Wat voeg jij toe? Welke toegevoegde waarde bied jij?
  • Voor wie los je dit al op?
  • Waarom werken je klanten met je samen?
  • Waarom wil je samenwerken met de andere partij?

Wanneer je deze vragen kunt samenvatten in een korte en duidelijke pitch én je kunt hem vloeiend vertellen dan heb je de eerste stap gezet.

Tips voor jouw elevator pitch:

  • Bereid je pitch voor
  • Denk na over wat jij te bieden hebt
  • Oefen je pitch eerst in de spiegel om je houding en mimiek te zien
  • Probeer je pitch erna bij verschillende mensen
  • Maak je pitch persoonlijk. Vertel je elevatorpitch vanuit de “ik-vorm”
  • Zorg voor een logisch verhaal
  • Geen bla bla of broodje aap. Vertel wat je waar kunt maken
  • Denk vanuit de ontvanger en niet vanuit je target
  • Zorg voor een pitch die bij jou past
  • Let op je houding wanneer je je pitch oefent
  • Eindig je pitch met een vraag. Dit kunnen de contactgegevens zijn om iets op te sturen, een vraag of het herkenbaar is, of een uitnodiging tot een gesprek.

Voorbeeld van een pitch:

New business realiseren is een mooi maar uitdagend vak. Vanuit de trainingen van Social Sales merk ik dat sales- en accountmanagers worstelen met het maken van nieuwe afspraken bij prospects.

Met mijn inzet en enthousiasme breng ik de fun terug in het salesproces. Met een pragmatische aanpak en open manier van trainen zorg ik voor energie bij sales. Ik train volgens het DNA model en hanteer de vijf bouwstenen van social business: authenticiteit, relevantie, focus, persoonlijkheid en tijd.

Dit doe ik voor vergelijkbare instellingen als uw bedrijf. Zij werken met mij samen omdat ik hun business begrijp en omdat we actief meewerken naar een succesvol resultaat. Zo realiseert sales meer afspraken en betere opportunities in de funnel. Een win-win! Met plezier werk ik mee aan de groei van uw organisatie uit om van 2018 een nog succesvoller jaar te maken! Hoe kan mijn aanpak uw organisatie helpen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.